Aktualności

Plan ogólny Bydgoszczy

Do 17 marca można zgłaszać wnioski do planu ogólnego – nowego dokumentu planistycznego, który zastąpi studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Co jeszcze warto wiedzieć?

Plan ogólny w odróżnieniu od studium będzie aktem prawa miejscowego. Jego zapisy będą obowiązujące zarówno przy planach miejscowych, ale także przy wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy. Gminy mają czas do końca 2025 r. na przygotowanie nowego dokumentu. Poza ustawą, którą znowelizowano w lipcu, zmianie uległ także sposób składania uwag i wniosków do dokumentów planistycznych. W listopadzie opublikowano rozporządzenie, które wprowadziło formularz, na którym należy zgłaszać uwagi.

Zapraszamy do zapoznania się z przygotowaną dla nas analizą dotyczącą planu ogólnego i lasów oraz przepisami i ogłoszeniami.

Procedura uchwalania planu ogólnego

  1. Inicjacja procesu przez radę gminy

    • Rada gminy decyduje o rozpoczęciu prac nad planem ogólnym (Rada Miasta Bydgoszczy podjęła uchwałę 13 grudnia 2023 r.)
  2. Działania wójta/burmistrza/prezydenta miasta:
    • Ogłoszenie o planie: Informuje mieszkańców o zamiarze sporządzenia planu, podając sposób i miejsce składania propozycji oraz termin (co najmniej 21 dni od ogłoszenia – na stronach MPU 12 stycznia 2024 r. opublikowano ogłoszenie – konsultacje potrwają do 17 marca 2024 r.).
    • Zawiadomienie instytucji: Informuje odpowiednie instytucje i organy o planie, dając im czas na wnioski (co najmniej 21 dni).
    • Sporządzenie projektu planu: Tworzy projekt planu wraz z uzasadnieniem i ewentualną prognozą wpływu na środowisko.
    • Publikacja projektu: Udostępnia projekt planu, uzasadnienie i prognozę wpływu na środowisko w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) lub, od 2026 roku, w rejestrze urbanistycznym.
    • Zbieranie opinii i uzgodnień: Wymaga opinii i uzgodnień dotyczących projektu.
    • Aktualizacja projektu: Modyfikuje projekt na podstawie otrzymanych opinii i uzgodnień.
    • Ponowna publikacja projektu: Ponownie udostępnia zmieniony projekt w BIP z wykazem wniosków.
    • Ogłoszenie konsultacji społecznych: Informuje o rozpoczęciu konsultacji społecznych w określony sposób.
    • Przeprowadzenie konsultacji: Organizuje konsultacje społeczne, a następnie aktualizuje projekt zgodnie z wynikami.
    • Powtórzenie niezbędnych działań: W razie potrzeby powtarza określone czynności.
    • Ostateczna publikacja projektu: Udostępnia finalny projekt w BIP/rejestrze urbanistycznym wraz z raportem z konsultacji społecznych.
  3. Decyzja rady gminy:
    • Rada gminy podejmuje uchwałę o przyjęciu (uchwaleniu) planu ogólnego na podstawie przedstawionego projektu i raportu z konsultacji.
  4. Wojewoda:
    • Wójt/burmistrz/prezydent miasta przekazuje uchwałę o uchwaleniu planu wraz z załącznikami i dokumentacją do wojewody w celu oceny zgodności z przepisami prawnymi.

Linki do najważniejszych dokumentów

Informacja o konsultacjach – strona MPU w Bydgoszczy
Formularz do składania wniosków do planu

Uchwała Rady Miasta Bydgoszczy o przystąpieniu do sporządzenia planu ogólnego
Ustawa o planowaniu przestrzennym
Rozporządzenie